skip to Main Content

فلایت کنترل چیست

5/5 - (1 امتیاز)

فلایت کنترل یا کنترل‌کننده پرواز یک قطعه الکترونیکی است که مسئول مدیریت و کنترل پرواز کوادکوپتر یا مولتی روتور است.

این قطعه با استفاده از سنسورهای مختلف مانند ژیروسکوپ، بارومتر، فاصله‌سنج و GPS، اطلاعاتی از موقعیت، جهت، سرعت و ارتفاع کوادکوپتر دریافت می‌کند و با ارسال سیگنال‌های الکتریکی به موتورها، تعادل و حرکت آن را تنظیم می‌کند. فلایت کنترل همچنین ارتباط بین کوادکوپتر و رادیو کنترل را برقرار می‌کند و دستورات خلبان را اجرا می‌کند.

فلایت کنترل‌ها انواع مختلفی دارند که بر اساس سطح پیچیدگی، قابلیت‌ها و نرم‌افزارهای مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. برخی از فلایت کنترل‌ها ساده و مبتدی هستند و برای پروازهای سرگرم‌کننده مناسب هستند.

برخی دیگر نیمه‌حرفه‌ای هستند و برای پروازهای دقیق‌تر و فیلم‌برداری هوایی کاربرد دارند. برخی هم حرفه‌ای هستند و برای پروازهای سریع، چالشی و مسابقه‌ای طراحی شده‌اند.

وظیفه فلایت کنترل چیست؟

علاوه بر کنترل پرواز، قطعۀ فلایت کنترل به تعیین میزان RPM هر موتور نیز می پردازد و در هر لحظه نسبت به دستورات ارسال شده از سوی خلبان واکنش نشان می دهد.

زمانی که خلبان دستور اطلاعات مربوط به تغییر سرعت یا جهت را صادر می مند، کنترل کننده پرواز آن ها را از دستگاه گیرنده دریافت کرده و با بخش هایی همچون ESC پردازش می کند و در نهایت سرعت هر یک از موتور ها مطابق دستورات خلبان تغییر خواهد کرد.

بیشتر بدانید: آموزش پرواز با کوادکوپتر و پهپاد و مراحل آن

وظیفه فلایت کنترل چیست؟

چه سنسورهایی به کنترل کنندۀ پرواز کمک می کنند؟

اکثر فلایت کنترل ها دارای سنسورهایی برای بهبود عملکرد سطح محاسبات و پردازش دقیق تر داده های پروازی هستند. یکی از این سنسور های کارآمد ژیروسکوپ ها هستند که به منظور تعیین میزان چرخش و جهت مورد استفاده قرار می گیرند؛ علاوه بر ژیروسکوپ بارومترها نیز در هماهنگی با فلایت کنترل به حفظ ارتفاع خودکار پهپاد کمک می کنند.

در کنار مواردی که گفته شد، سیستم GPS نیز می تواند در طول پرواز های خودکار به Flight Controller کمک کند و همچنین نقش مهمی در افزایش ایمنی داشته باشد.

پیکر بندی فلایت کنترلر

کنترل کننده های پرواز قابلیت پیکربندی و برنامه نویسی دارند تا شما بتوانید فرایند های سفارشی سازی را بر اساس نوع پهباد خود روی این قطعه انجام دهید. باید بدانید که بسته به نوع کنترل کننده پرواز انتخابی، نرم‌افزار های مختلفی برای نوشتن و اعمال تنظیمات مورد نظر روی این قطعه وجود دارد.

برای مثال می‌توانید حالت هایGPS lock mode ، self-leveling mode و manual mode را به صورت سه پروفایل مجزا روی فلایت کنترل تنظیم کرده و برای هر یک از آن ها یک دکمه روی دستگاه کنترل از راه دور تعریف کنید. به این ترتیب می‌توانید در طول پرواز حالت های پروازی کواد کوپتر را به راحتی تغییر دهید و از امکانات متنوع هر کدام از آن ها استفاده کنید.

پیکر بندی فلایت کنترلر

فلایت کنترل های ساده و مبتدی

کنترل گرهای پروازی از نوع ساده به صورت on board بوده و معمولاً بر روی هلی شات های اسباب بازی و مبتدی نصب می شود. این فلایت کنترل ها را نمی توان به سادگی تعمیر کرد.

در نتیجه در صورت خرابی کنترل های پروازی نوع مبتدی صرف با تعویض آن ها است. نکته دیگر درباره کنترل گرهای پروازی ساده مربوط به قابلیت ست شدن آن ها است.

فلایت کنترل ساده هر برند را فقط با همان سری از هلی شات ها می توان ست کرد و به طور کلی برای هلی شات های ساده یا نیمه حرفه ای کاربرد دارد.

فلایت کنترل های حرفه ای

فلایت کنترل های حرفه ای

کنترل گرهای حرفه ای برای موتورهای براشلس ساخته شده و در نتیجه ولتاژ تغذیه موتور به طور مستقیم از این بخش عبور نمی کند. از معروف ترین فلایت کنترل های نیمه حرفه ای می توان به فلایت QQ و KK اشاره کرد.

بسیاری از کنترل کننده های پرواز از قابلیت اجرای حالت های پرواز مختلف برخوردار هستند. هر یک از قابلیت ها توسط دستگاه کنترل از راه دور فعال می شوند تا شما بتوانید در شرایط مختلف از آن ها استفاده کنید.

این ویژگی در کواد کوپتر های دوربین دار مخصوص فیلم برداری بسیار مهم است و می تواند به نتایجی بسیار بهتر در فیلمبرداری منجر شود. نکته جالب تر این است که شما می توانید هر یک از حالت ها را به صورت پیش فرض تنظیم کنید و یک دکمه را به فعال کردن آنی آن اختصاص دهید.

بیشتر بدانید: کوادکوپتر سایز بزرگ چه کاربردهایی دارد؟

نکته پایانی

در این مطلب به فلایت کنترل برای کواد کوپتر پرداختیم؛ همانطور که اشاره شد این قطعه بر حسب مبتدی یا حرفه ای بودن کوادکوپتر کارکردهای متفاوتی خواهد داشت.

شما می توانید برای خرید بهترین و پیشرفته‌ترین کواد کوپترها به وبسایت دیجی پهپاد مراجعه کنید.

Back To Top