skip to Main Content

آموزش پرواز با کوادکوپتر و پهپاد و مراحل آن

5/5 - (1 امتیاز)

پرواز با کواد کوپتر می تواند برای بسیاری جذاب باشد به شرط آنکه مراحل پرواز با این وسیله را به خوبی فراگرفته باشید. بهترین راه برای آموزش پرواز با کوادکوپتر تمرین با پهپادهای ارزان قیمت است که بر این اساس می توانید بی دردسر پرواز با پهپاد را فرا بگیرید.

در ادامه به اجزا و چک لیست های پهپاد برای آشنایی بیشتر با این وسیله اشاره خواهد شد.

رادیو کنترل پهپاد چیست؟

مهمترین قدم برای پرواز با کوادکوپتر و پهپاد شناخت رادیو کنترل است. رادیو کنترل‌ها با اشکال و اندازه‌های گوناگون تولید می‌شوند و دارای ویژگی‌های متنوعی هستند. با این حال، بخش‌های خاصی از آن برای تمام رادیو کنترل‌ها و ترانسمیترها یکسان است که در ادامه به معرفی آن بخش‌ها می‌پردازیم.

  1. جوی استیک سمت راست: جوی استیک سمت راست برای کنترل roll و pitch مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، جوی استیک سمت راست، کوادکوپتر را به سمت راست یا چپ و عقب یا جلو حرکت می‌دهد.
  2. جوی استیک سمت چپ: جوی استیک سمت چپ به کنترل yaw و throttle اختصاص دارد. با تغییر جوی استیک سمت چپ، کوادکوپتر می‌تواند ارتفاع خود را تغییر دهد و به صورت درجا چرخش یا چرخش در جهت عقربه‌های ساعت یا برعکس انجام دهد.
  3. دکمه‌های Trim: هر کنترلر دارای دکمه‌هایی برای تنظیم و تغییر Trim در yaw، throttle، roll و pitch است. این دکمه‌ها به تنظیم دقیقتر حرکات کوادکوپتر کمک می‌کنند و در تصویر زیر نشان داده شده‌اند.

بیشتر بدانید: کوادکوپتر حمل بار چیست؟

رادیو کنترل پهپاد چیست؟

فرمان های اصلی در کنترل کوادکوپتر

دیگر نکته ای که همین ابتدا باید برای پرواز با کوادکوپتر و پهپاد به شرح آن بپردازیم، چهار عامل اصلی در کنترل یک کوادکوپتر به شرح زیر هستند:

  • Roll: این فرمان کوادکوپتر را به چپ و راست حرکت می‌دهد. این کار با تغییر جوی استیک سمت راست، به چپ و راست امکان‌پذیر است.
  • Pitch: با تغییر جوی استیک سمت راست به عقب و جلو می توانید Pitch را تغییر دهید. این کار باعث می‌شود تا کوادکوپتر شما به عقب و جلو حرکت کند.
  • Yaw: اگر کوادکوپتر را مانند یک ساعت در نظر بگیرید که با تغییر Yaw می‌توانید آن را در آسمان در جهت ساعتگرد و پادساعتگرد بچرخانید.
  • Throttle: با تغییر تراتل یا گاز توسط عقب و جلو کردن جوی استیک سمت چپ روی رادیو کنترل در واقع سرعت موتورها و در نتیجه سرعت چرخش ملخ ها را افزایش و کاهش می‌دهید و این باعث میشود در مدت زمان کوتاه تری حجم هوای بسیار زیادی توسط کوادکوپتر به پایین هل داده شده و پهپاد به آسمان پرواز کرده و اوج می گیرد.

نحوه در دست گرفتن کنترل کوادکوپتر

برای درک کامل مراحل پرواز با کوادکوپتر و نحوه کنترل کوادکوپتر با استفاده از رادیو کنترل، حتماً باید یک رادیو کنترل در دست گرفته و خودتان تجربه پرواز را به صورت کامل انجام دهید. اگرچه در ابتدا این وظیفه ممکن است کمی دشوار به نظر برسد، اما با تمرین، به سرعت مفهوم دقیقی از پارامترهای رادیو کنترل و فاکتورهای مرتبط با آن پیدا خواهید کرد.

با گذر زمان، می‌توانید نحوه پرواز دقیق‌تری را با کوادکوپتر خود نشان دهید و در تعیین موقعیت آن در آسمان، خطاهای کمتری داشته باشید.

اجزای اصلی یک کوادکوپتر

اجزای اصلی یک کوادکوپتر

علاوه بر مواردی که تا اینجا در مورد مراحل آموزش پرواز با کوادکوپتر و پهپاد عنوان شد، باید اشرافی نیز به اجزای اصلی یک کوادکوپتر داشته باشید که عبارتند از:

  1. فریم (اطار) کوادکوپتر: این بخش معمولاً به نام ایرفریم شناخته می‌شود و وظیفه اتصال تمامی قطعات را به یکدیگر دارد. ایرفریم می‌تواند اشکال و اندازه‌های مختلفی از جمله X و + داشته باشد.
  2. موتورها: موتورها مسئول تولید نیروی لازم برای پرواز هستند.
  3. کنترل اسپید: این بخش برای کنترل سرعت چرخش موتورها به کار می‌رود.
  4. برد فلایت کنترل: بردی که وظیفه کنترل و مدیریت پرواز را برعهده دارد.
  5. رادیو کنترل یا ترانسمیتر: دستگاه که توسط پروازگیر کننده (پایلت) برای ارسال دستورات به کوادکوپتر استفاده می‌شود.
  6. ریسیور: دستگاهی که اطلاعات از ترانسمیتر دریافت کرده و به برد فلایت منتقل می‌کند.
  7. ملخ (پره): قسمت‌هایی که برای ایجاد نیروی پرواز و تعادل کوادکوپتر مسئول هستند.
  8. باتری و شارژر: باتری مورد استفاده برای تأمین نیروی لازم برای موتورها و شارژر برای شارژ باتری.

فراگیری مراحل و آموزش پرواز با کوادکوپتر و پهپاد ارزان

چک لیست برای پرواز کوادکوپتر و پهپاد

بدون شک، برای اطمینان از یک پرواز امن و با کیفیت، لازم است قبل از هر پرواز به چند نکته حیاتی توجه کنید. در زیر لیستی از فاکتورهایی که بهتر است پیش از هر پروازی با پهپاد چک شوند، آورده شده است:

  1. اگر کوادکوپتر دارای دوربین است، اطمینان حاصل کنید که کارت حافظه در داخل آن قرار دارد.
  2. باتری رادیو کنترل را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که به اندازه کافی شارژ شده است.
  3. باتری کوادکوپتر را چک کنید و مطمئن شوید که به اندازه کافی شارژ شده است.
  4. از قرار گیری صحیح باتری در کوادکوپتر اطمینان حاصل کنید.
  5. ملخ‌ها را بر روی موتورها محکم بسته و شل نیستند.
  6. سایر قطعات کوادکوپتر را چک کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ یک از قطعات در جای خود تکان نمی‌خورند و شل نیستند.
  7. اگر کوادکوپتر نیاز به کالیبراسیون دارد، منتظر بمانید تا این عملیات به پایان برسد.
  8. اطمینان حاصل کنید که فضای کافی برای پرواز دارید.
  9. کوادکوپتر را روی زمین قرار داده و سه یا چهار قدم عقب‌تر بروید.
  10. حین پرواز به مکان کوادکوپتر دقت کنید تا در صورت خروج از محدوده سیگنال، موقعیت حدودی آن را تعیین کنید. محدوده‌ی فرستنده را در ذهن داشته باشید و اجازه ندهید که کوادکوپتر از آن فراتر رود.

بیشتر بدانید: قطعات یدکی کوادکوپتر

فراگیری مراحل و آموزش پرواز با کوادکوپتر و پهپاد ارزان

توصیه می‌کنیم که برای آموزش پرواز با کوادکوپتر و پهپاد، یک کوادکوپتر ارزان قیمت تهیه کنید تا صدمات ناشی از کنترل ناهموار آن برای شما مهم نباشد.

هنگامی که در حال آموزش و یادگیری چگونگی پرواز با یک کوادکوپتر هستید، شناخت و درک از اجزای اساسی آن امری بسیار حیاتی است. اهمیت این مسئله در این است که در صورت بروز مشکل یا عدم تعادل در پرواز، می‌توانید به راحتی مشکل را تشخیص داده و آن را رفع کنید. بنابراین بهتر است دقیقاً با اجزای اصلی کوادکوپتر آشنا شوید.

شما می توانید برای تهیه بهترین پهپاد و کوادکوپترها به وبسایت دیجی پهپاد مراجعه کنید.

Back To Top